Hieronder vind je enkele suggesties uit de literatuur en praktijk voor stress training en ter preventie van performance daling in stressvolle situaties.

Fase 1: Observeer jezelf (of je team) om te leren van jezelf:

In welke situaties daalt prestatie?
Welke elementen veroorzaken stress en hoe reageer je hierop?
Hoe reageer je fysiek en emotioneel op bepaalde situaties

"To build and implement a Stress Inoculation Training program, identify cognitive and behavioral skills you need: what are current situations where cognitive and behavioral flexibility would enhance performance; or where does performance decline due to cognitive and behavioral inflexibility?"

To do:

  • Increase awareness of stressors
  • Learn how your body and mind reacts to stress situations to increase familiarity
  • Increase availability of info and exposure to stress to reduce novelty of stressful tasks and increases likelihood of positive expectation, greater sense of control, and reduction in physiological and emotional reactivity (build resilience).

Fase 2: Ontwikkel skills die je flexibeler maken in omgang met stress-situaties, zowel op fysiek als mentaal vlak

To train:

  • Cognitive control/attention training
  • Physiological control (breathing)
  • Overlearning (reps on reps on reps on reps on...)
  • Mental practice (imagery/visualization)
  • Decision-making and prioritization
  • Team skills (members of team should be aware of skills of other members)

NAVY SEAL list of cognitive/performance enhancement skills:
1. goal-setting and segmenting of goals
2. tactical visualization
3. arousal control
4. self-talk
5. focused training (train to tune out distractions)
6. compartmentalization (tune out thoughts and emotions about current situation to allow total concentration on the mission/goal)

Fase 3: Stressvolle situaties in trainingsomgeving gebruiken om de skills van fase 2 te trainen door graduele opbouw stress-level en variatie stress-situaties

Implementatie progressies situaties Training Onder Stress:
Stap 1. leer eerst je skills
Stap 2. visueel observeren tijdens skill-training als stress-trigger
Stap 3. verbaal communiceren tijdens skill-training als stress-trigger
Stap 4. fysiek 'ambeteren' tijdens skill-training als stress-trigger
(+) verhoog intensiteit stress-level binnen de verschillende progressies

foto1.JPG

Stress inoculation training
Politiewetenschap - Trainen onder stress

"Neurons that fire together, wire together."

-Simon Thakur

Dus conclusief, leer je zenuwstelsel aan om onder stress telkens te reageren met focus en gecontroleerde ademhaling in de plaats van chaos en verhoogde hartslag. Observeer je huidige primaire reactie op stress situaties, analyseer of je best anders reageert en werk aan die nieuwe reactie in je practice tot die reactie 'automatic'/een gewoonte wordt.

Bronnen: